Hoppa till huvudinnehåll
<<< Djurens Rätt

Så veganiserar du din frukost.

Veganuari: Så veganiserar du din frukost

Dryck: te, kaffe, mjölk eller juice.   För dig som har vanligen har komjölk i ditt te eller kaffe, byt ut mot en växtmjölk barista eller ikaffe. Oddly barista och oatly ikaffe gillar många oavsett kost att ha i kaffet/teet.   För dig som vanligen dricker mjölk pröva dig fram till vilken växtmjölk som du gillar bäst. Personligen rekommenderar jag även här en barista/ikaffe variant.

Smörgåsar. Bröd: brödlimpa, småfranska, rostad bröd och knäckebröd. De flesta bröd är veganska, så använd ditt favoritbröd

Pålägg: smör/margarin. marmelad, charkprodukter, tubpålägg, kaviar, ost.   Pröva dig fram till din favorit gällande växtbaserat margarin. Personligen föredrar jag naturli vegan bredbart pålägg (ska dock undvikas om du inte tål mandlar, då det innehåller mandelsmör.). Marmelad är ju redan veganskt, så använd dina favoriter. Veganska charkprodukter som finns i Enköping är eldorado vegobacon, Quorn Vegan Skivor med Rökt SmakQuorn vegansk pepperoni | QuornQuorn veganska skivor – lätta och välsmakande | Quorn, Tulip veggiebacon med flera. Tubpålägg: Tartex – Ekologiskt vegetariskt pålägg på tub, kaviar a la kalles kaviar på tub: vegiar.  Mjukost/färskost: Oatly pamackan naturell

Gröt: Gör din egen favoritgröt men byt ut ev. komjölk/kogrädde mot vegetabiliska alternativ (växtmjölk, växtgrädde)

Fil: Byt ut kofil mot JoeKurt i valfri smak:Naturli Produkter – Naturli’ (naturli-foods.se)

Yoghurt: Det finns många olika växtyoghurter att välja. De kan vara baserade på havre, soja eller kokos.. Och de finns i flera olika smaker. Testa dig fram till dina favoriter.

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.